Siirry sisältöön
Hoitoon hakeutuminen

Omaolo

Oireiden ja terveysongelmien arviointi ja toimintasuositukset

Siirry Omaolo-palveluun

Kessote Vihta

Ajanvaraus koronanäytteisiin ja -rokotteelle

Siirry ajanvaraukseen

SataDiag Vihta

Ajanvaraus laboratoriotutkimuksiin

Siirry ajanvaraukseen

Vahingon sattuessa

Vaikka kaikki tekisivät parhaansa, ei hoito aina toteudu odotetulla tavalla. Jos teimme mielestäsi virheen, ilmoita siitä välittömästi henkilökunnalle. Toivomme, että otat epäkohdan rohkeasti esille sinua hoitavien ammattihenkilöiden kanssa. Keskustelu on usein paras ja nopein tapa selvittää asia.

Mikä potilaan omaisuutta vahingoittuu tai katoaa hoidon yhteydessä, asiasta voi tehdä korvausvaatimuksen lomakkeella

Potilaspalaute

Voit antaa palautetta toiminnastamme nettilomakkeella tai osastoilla jaettavilla paperilomakkeilla. Käsittelemme palautteet joka arkipäivä. Ohjaamme ne asiasta vastuussa oleviin yksiköihin, joissa palautteet käsitellään viikoittain.

Lähetä sähköinen palautelomake.

Muistutus

Jos olet tyytymätön hoitoosi tai kohteluusi, voit tehdä kirjallisesti vapaamuotoisen muistutuksen yksikön vastaavalle johtajalle.

Muistutukseen annetaan kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa sen vastaanottamisesta. Vastauksesta käy ilmi, mihin toimenpiteisiin on ryhdytty tai miten asia on muuten ratkaistu. Lataa alla oleva tulostettava muistutuslomake menettelyohjeineen. (Voit täyttää muistutuslomakkeen ruudulla, allekirjoita se tulostuksen jälkeen.)

Potilasvahinkoilmoitus

Potilasvakuutus korvaa potilasvahinkolain mukaisesti Suomessa annetun terveyden- ja sairaanhoidon yhteydessä potilaalle aiheutuneen henkilövahingon. Voit tehdä ilmoituksen potilasvahingosta lomakkeella, jonka saa Potilasvakuutuskeskuksen internetsivuilta tai potilasasiamieheltä. Vahinkoilmoitus lähetetään Potilasvakuutuskeskukseen.

Lääkevahinkoilmoitus

Lisätietoa lääkevahinkojen korvaamisesta löydät Lääkevahinkovakuutuksen sivustolta.

Kantelu

Hoitoon tai kohteluun tyytymättömällä potilaalla tai omaisella on oikeus kannella havaitsemistaan epäkohdista terveydenhuoltoa valvovalle viranomaiselle. Valvova viranomainen voi siirtää kantelun käsiteltäväksi muistutuksena, mikäli asiaa ei ole vielä käsitelty toimintayksikössä. Kantelu tehdään yleensä joko aluehallintovirastoon tai Valviraan.