Siirry sisältöön
Hoitoon hakeutuminen

Omaolo

Oireiden ja terveysongelmien arviointi ja toimintasuositukset

Siirry Omaolo-palveluun

Kessote Vihta

Ajanvaraus koronanäytteisiin ja -rokotteelle

Siirry ajanvaraukseen

SataDiag Vihta

Ajanvaraus laboratoriotutkimuksiin

Siirry ajanvaraukseen

Liikunta

Liikunnasta terveyttä ja hyvinvointia

Päivittäinen liikunta on ikäihmiselle elinehto. Liikunta ei estä vanhenemista, mutta sen avulla säilytetään ja parannetaan lihasvoimaa, tasapainoa, liikkuvuutta ja kävelykykyä. Hengitys- ja verenkiertoelimistö tarvitsevat säännöllistä liikuntaa pysyäkseen kunnossa.

Tärkeintä ikäihmiselle on välttää liikkumattomuutta. Keskeistä on arkiliikunta, jota ohjattu liikunta täydentää. Kestävyysliikuntasuositus täyttyy esimerkiksi kävelemällä ulkona päivittäin.

Ulkoilu virkistää myös mieltä. Lisäksi on tärkeää harjoittaa voimaa, tasapainoa ja nivelliikkuvuutta vähintään kaksi kertaa viikossa. Säännöllinen tasapaino- ja voimaharjoittelu on tehokkain yksittäinen keino ehkäistä kaatumisia iäkkäänä.

Liikkuminen vahvistaa myös mielen hyvinvointia ja muistia sekä tarjoaa mahdollisuuksia tavata muita ihmisiä. Riittävä päivittäinen liikunta tukee merkittävästi pitkäaikaissairauksien ehkäisyä, hoitoa ja kuntoutusta.

UKK-instituutin viikottainen liikuntapiirakka yli 65-vuotiaille. Klikkaa suuremmaksi!

Lähde: Ikäinstituutti Liikunta ja ikääntyminen (sivut 3-5)